Új bemutatóra készül a Lilliput Társulat: A Négyszögletű Kerek Erdő című
előadást február 26-án 17 órától mutatja be a társulat a Szigligeti Stúdióban. Szabó Attila
író, rendező, dramaturg, bohócdoktor, jelen esetben pedig a darab rendezője és
dramaturgja, akit ki is kérdeztünk az előadásról.
Mi szél hozott a Lilliput
Társulathoz?
Hát az északnyugati… A szakma hozott, a kíváncsiság és természetesen a
felkérés, hogy rendezzek egy Négyszögletű Kerek Erdő előadást. Mivel fél évvel
előtte már volt egy Négyszögletű munkám máshol, kicsit tartottam attól, hogy
nehéz lesz újat mutatni, de kíváncsi voltam, hogyan lehet nem felmelegített lecsóként megfogalmazni egy anyagot, amivel már dolgoztam
előtte íróként.
Mi szél hozott a Négyszögletű Kerek
Erdőbe?
Viharos. Valamiért úgy érzem, hogy lakója vagyok én is. De szerintem
mindenki lakója, aki vagy magától választja, vagy az élet hozza úgy, hogy ki
kényszerül törni a komfortzónájából. Én szeretem, ha vannak fizikailag vagy
lelkileg meghatározható terei annak, hogy az ember ilyenkor hol van és a
Négyszögletű Kerek Erdőt irodalmi szempontból egy jól meghatározott térnek érzem
ahhoz, hogy tudjak miről beszélni, amikor ez a regény kerül szóba.
A kiszivárgott próbafotók nem egy hagyományos meseadaptációról
árulkodnak. Milyen a te Négyszögletű Erdőd? Mire számíthatnak a nézők?
Elég klasszikus mondat az, hogy: Lázár Ervint színpadra ülteti,
hűha! Merthogy olyan egységes szövegben dolgozik ő íróként, amit nehéz
megbontani. A Négyszögletű Kerek Erdő egyáltalán nem egy “happy”, boldog, furcsa
lények társasága, hanem egy igen bonyolult és izgalmas, felnőttes
fantáziavilág. Lázár
Ervin mellett két gondolkodó hatott nagyon erősen erre az előadásra. A szerzői ént kerestem ebben az anyagban: azt,
akit a
könyvben narrátornak neveznek, jelen előadásban pedig Erzár király, ami ugye
Lázár Ervinnek egy anagrammája, melyet ő adott saját magának. Minden ilyen mitologikus
történet szól a gyerekeknek és szól a felnőtteknek is, hisz minden jó mese korosztálytalan.
Lázár Ervin archetípusokkal dolgozik, csinálhat velük az ember, amit
akar - amennyiben magát a mese alapszőnyegét tisztán tartja, fényesíti,
rojtosítja, de megtartja olyannak, amilyen. Ezek az archetípusok a bohóctechnika elemeivel, bohóc-alaptípusaival
is nagyon jól összehozhatóak…Szóval amire számíthat a néző, az az a fajta
történet, ami rajtam keresztül Lázár Ervinről szól.
A zenéért Csernák Zoltán Samu, a
látványért Kasza Julianna felel.
Samuval már többször dolgoztam együtt. A kiindulási pont Nagyvárad
századeleji virágkora volt, vagyis zeneileg a lokálos, tangós hangulat ihletett
meg, valamint a zsidó népzene nagyváradi mestereinek motívumaiból merítettünk.
Julival viszont ez a legelső munkám. Volt bennem egy kis félsz, egy jó adag
kíváncsiság, és aztán jött az ismerkedés. A jelmezek a rokokó és a bohóc
alapfigurák hagyományából születtek, méghozzá pont a barokk dekadenciája miatt.
Maga a jelmez-stilizáció egyrészt az archaikus bohócfigurák jelmezvilágából
indult ki, másrészt pedig adott a kicsit állatszerű karaktereknek egy „emberformájú” megjelenítést.
Időközben pedig csatlakozott Györfi Csaba
koreográfus.
Igen. Meglepő találkozás volt, mert nem számítottam koreográfusra és nagyon
örülök, hogy Csabát kaptam. Hamar sikerült szót értenünk, hasonló a színházi
kultúránk, színházi igényünk. Komoly nyomot hagy az ő munkája az előadáson.
No és a társulatot sikerült beolvasztani
a Négyszögletű Kerek Erdőbe?
Ó, ők már eleve ott voltak! Csak nem mindenki tudta. Vagy akarta tudni.
Meglepő volt, hogy mikor itt voltam az októberi workshopon, körülbelül az első
napi munka után ki tudtam osztani a szerepeket. Amint a regényben, úgy a
társulatban is megtaláltam azokat a karaktereket, alapmotivációkat,
frusztrációkat, melyeket szépen ki lehet bontani és a mese karaktereihez illeszteni. Úgyhogy ebből a szempontból ez egy kicsit
veszélyes helyzet, hiszen a bohóctechnika az őszinte játékon érhető tetten.
Tehát a szerep közelebb van az emberhez, aki a szerepet játssza bohóctechnikával, mint a hagyományos színházban, hiszen az ő
sérülékenységére vagyunk kíváncsiak. Hiszek
abban, hogy az előadás humora, a szereplők megélt sorsa az őszinte színész
hangján tud úgy megszólalni, hogy az gyereknek, felnőttnek egyaránt hiteles
színházi élményt nyújt.
Te ki vagy a lakók közül?
Saját nevem van. De ha azonosulni kell, akkor leginkább Nagy Zoárd.
Oké. Fussunk?
Fussunk!
(Mindenki el.)