December 5-én Oláh Anikó bábszínész rendezőként mutatkozik be az
Árkádia Bábszínház színpadán. Michael Ende
Világgá mentem, majd jövök című
meséje nyomán egy tárgyanimáción alapuló, igazi fantáziajátékot láthatnak a
nézők Oláh Anikó és Hanyecz Debelka Róbert előadásában. A Lilliput Társulat
produkcióját a téma érzékenysége és befogadhatósága miatt 6 éves kortól
ajánljuk.
Az előadásról bővebben a bábszínész-rendező Oláh Anikót kérdeztük.
A rendezés régóta
dédelgetett álmom. Konkrétan ez az előadás pedig azért fontos számomra, mert
azt gondolom, majdnem minden gyereknek vannak olyan problémái, mint a darab
főhősének, aki úgy érzi, mióta megszületett a kistestvére szülei már nem
szeretik. A mellőzöttség érzését nem csak azok a gyerekek élik meg időnként, akiknek
testvérük születik, hanem azok is, akiknél különböző családi konfliktusok miatt
merülhetnek fel gondok.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a bábszínházak olyan előadásokat
is nyújtsanak, amelyek olyan problémákkal foglalkoznak, amelyek meghatározzák a
gyerekek mindennapjait. Szembe kell nézni a problémákkal, a szembesítésre pedig
a legjobb megoldás a játék tud lenni.
Azért, mert ez a
gyerek egy olyan utat jár be az előadás során, mely által igazi
jellemfejlődésen megy keresztül. Egy igazi rosszcsont, aki úgy érzi, hogy az
egész világ összeesküdött ellene és senki sem ismeri el és érti meg. Egy nap
úgy dönt, iskola helyett egy poros padláson bújik el. Az ottléte duzzogásnak
indul, de végül önfeledt játékká alakul át, ami során rájön, hogy mik az igazi
értékek a világban és hogy ő ugyanolyan fontos a szülei számára, mint a
kistestvére.
Igazából ezt a belső utat tartom a legfontosabbnak az előadásban, amit a padláson talált tárgyakkal való játék közben jár be. Valóságos fantáziavilágot teremt maga köré és önfeledt játékba kezd a keze ügyébe akadó tárgyakkal.
Igazából ezt a belső utat tartom a legfontosabbnak az előadásban, amit a padláson talált tárgyakkal való játék közben jár be. Valóságos fantáziavilágot teremt maga köré és önfeledt játékba kezd a keze ügyébe akadó tárgyakkal.
Mennyire meghatározó a tárgyakkal történő játék?
Műfajilag ez
mindenképp tárgyanimációvá válik, mégis nagyon érdekes, mert színészileg is
jelen vagyok és a főszereplő maga egy báb, aki az én lelkivilágomnak a
kivetülése. A mese főhőse egy kislány, akinek van egy babája (jelen esetben egy
bábja). Azokat a dolgokat, amelyeket ez a gyerek nem mer kimondani, a babájával
„mondatja ki”. Minden gyereknek van egy játéka, mackója, bábja, ami megteszi
mindazt, amit ő maga nem mer, vagy nem szabad neki. Sőt, megkockáztatom, hogy a
felnőttek is emlékeznek még olyan gyerekkori játékra, ami hasonló erővel
rendelkezett az ő életükben.
Ez a kislány babája
segítségével az előadás során mindig valamilyen hőssé válik, mert azt szeretné
elérni, hogy a szülei büszkék legyenek rá, elfogadják olyannak, amilyen, hiszen
vágyik a szeretetükre.
Milyen a báb?
Tulajdonképpen egy
próbabábbal, egy kis plüssjátékkal kezdtünk el dolgozni. Viszont elképzelésem
szerint a végleges egy bunraku típusú báb lesz, mely amúgy a főhős babája, de a
történeteket a báb és a padláson található tárgyak játsszák el. Kihívás számomra, hogy az előadásban
színészként, bábosként, rendezőként, díszlettervezőként, dramaturgként is
megnyilvánulok – tehát nagyon komplex feladat és rengeteget tanulok belőle. Ugyanakkor
Hanyecz D. Róbert kollégám, - a darab másik szereplőjeként - az alkotói
folyamatban nagy segítség számomra.
Michael Ende története adta az előadás ötletét vagy a
téged foglalkoztató problémakör útján találtál rá a történetre?
Néhány éve olvastam
a mesét és akkor fogalmazódott meg bennem, hogy szükség volna ilyen típusú
előadásra, mert a mai világban már nehezebben fogja meg a bábszínház a
gyerekeket, hisz rengeteg behatás éri őket a média, az internet által. Viszont
a gyerekek fantáziája végtelen és önálló, bármikor kapható játékra - erre
szeretném felhívni a figyelmet.
Gyermeklélektanilag
az Ende által írt mese nagyon pontos, mégis, azáltal, hogy a saját “számízére”
formáltam, teljesen máshová helyeződik a hangsúly. Mindenképp azt mondanám,
hogy Világgá mentem - Ende nyomán.
Milyen korosztályt szólítasz meg a darabbal?
Mivel elég komplex
a szöveg, ezért főleg kisiskolásoknak ajánlom, de a színpadi adaptáció által
beépített játékok miatt azt gondolom, a nagyobb ovisok számára is szerethető
lesz az előadás. Mindazonáltal, akár az 5-8 osztályos gyerekek és a szülők is
találhatnak benne élvezetet. Összességében tehát az egész családnak ajánlom.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése