November 7-én, szombaton debütált a Báboda*. Ez
az első alkalom reggel 10 órától délután 6-ig jól kitalált és felépített
alapozó-nap volt Oláh Anikó (a továbbiakban Kócos) és Hanyecz D. Róbert (a
továbbiakban Robi) irányításával.
A délelőttöt lightos, 60 percbe sűrített
színház- és bábtörténeti alapozással kezdtük, melyet Robi mutatott be vetített
kép-szöveg segítségével (persze minden bekezdésről napokat, heteket, hónapokat
lehetne beszélni külön-külön, de a legfontosabb dolgok az elkövetkezőkben úgyis
lesznek még bővítve). Aztán megnéztünk pár tradicionális és kortárs
bábelőadás-részletet, perspektívákat tágítandó. Az elméleti rész után a minket
körülvevő bábokat vettük kéz- és szemügyre; a szellem aktivizálása után pedig – Kócos ajánlatára
– a fizikumunkat is a tettek mezejére léptettük. Magyarul ez annyit tesz:
bemelegítés, rövidebb tornagyakorlatok. Az agyi és testi aktivitás ötvözésére
pedig csapatösszerázó és koncentrációs játékokat játszottunk. Na, ez volt az a
pont, amikor a társaság kezdett kiengedni a még-újak-vagyunk-egymásnak-és-nem-ismerjük-egymást
hangulatból.
A nap során kialakult egy folyamatos szakmai beszélgetés a bábszínházról - mint összművészetre való nevelés, illetve a mese és báb hatásáról a gyermek személyiségfejlődésére. Felmerült az is, hogyan alkalmazható a bábszínház, mikor 1. a pedagógus és a gyermek is a néző szerepetét tölti be; 2. a pedagógus bábozik és a gyermek a néző; 3. a gyermek bábozik és a bábot is maga készíti.
A nap során kialakult egy folyamatos szakmai beszélgetés a bábszínházról - mint összművészetre való nevelés, illetve a mese és báb hatásáról a gyermek személyiségfejlődésére. Felmerült az is, hogyan alkalmazható a bábszínház, mikor 1. a pedagógus és a gyermek is a néző szerepetét tölti be; 2. a pedagógus bábozik és a gyermek a néző; 3. a gyermek bábozik és a bábot is maga készíti.
A képzés következő, aktív etapja teljesen kihozta az
emberekből a gyermeket: agyagból gyúrt figuratív vagy nonfiguratív bábocskákkal
paraván mögé vonulva szórakoztattuk kisközönségünket. És hát volt ott mindenféle
bolondság, ami elsőre eszünkbe jutott. Miután ebben kiszórakoztuk magunkat,
megbeszéltük, hogy mindezt hogyan alkalmazhatjuk a mindennapokban vagy a pedagógus munkája során. Ezt követően Kócos egy nagy asztal köré terelt minket, rajta mindenféle izgi
ujjasbáb-készítéshez való dologgal. Polisztirén, tű, cérna, ragasztó, színes
fonál, szemgolyó, papír, filctoll, glitter, flitter, stb.
A fotókon láthatjátok, milyen jófej
fickók, mackók, lények, leányok készültek! (Fotógalériáért katt ide.) Azt hiszem, mindenki nevében mondhatom: –
merthogy mondtátok is – tök jól éreztük magunkat és tényleg hasznosnak bizonyul
ez a képzés.
Köszönjük Kócos és Robi, hamarosan újra
találkozunk!
*A
Szigligeti Tanoda új modulja, melynek célja: olyan bábjátékos ismereteket
nyújtani óvodai és kisiskolai pedagógusok számára, amelyek jól alkalmazhatóak a
báb és bábjátékkal történő oktatás-nevelés- fejlesztés területén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése