Továbbra is várjuk a Karácsonyt!
Ma például Boross Tamás, társulatunk közönségszervezője várja nagyon és üzeni, hogy:
Mi pedig üzenjük neki, hogy Isten éltessen, Tamás, hiszen születésnapod van! :)
2015. november 30., hétfő
Karácsonyvárunk, 1. rész
Elkészült a Lilliput Társulat karácsonyváró naptára. Minden napra van egy jókívánságunk, tanácsunk. A visszaszámlálást Czvikker Katalin főigazgatóval kezdjük.
Fogadjátok szeretettel! :)
Fogadjátok szeretettel! :)
2015. november 23., hétfő
Testvérféltékenységről a bábszínházban
December 5-én Oláh Anikó bábszínész rendezőként mutatkozik be az
Árkádia Bábszínház színpadán. Michael Ende
Világgá mentem, majd jövök című
meséje nyomán egy tárgyanimáción alapuló, igazi fantáziajátékot láthatnak a
nézők Oláh Anikó és Hanyecz Debelka Róbert előadásában. A Lilliput Társulat
produkcióját a téma érzékenysége és befogadhatósága miatt 6 éves kortól
ajánljuk.
Az előadásról bővebben a bábszínész-rendező Oláh Anikót kérdeztük.
A rendezés régóta
dédelgetett álmom. Konkrétan ez az előadás pedig azért fontos számomra, mert
azt gondolom, majdnem minden gyereknek vannak olyan problémái, mint a darab
főhősének, aki úgy érzi, mióta megszületett a kistestvére szülei már nem
szeretik. A mellőzöttség érzését nem csak azok a gyerekek élik meg időnként, akiknek
testvérük születik, hanem azok is, akiknél különböző családi konfliktusok miatt
merülhetnek fel gondok.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a bábszínházak olyan előadásokat
is nyújtsanak, amelyek olyan problémákkal foglalkoznak, amelyek meghatározzák a
gyerekek mindennapjait. Szembe kell nézni a problémákkal, a szembesítésre pedig
a legjobb megoldás a játék tud lenni.
Azért, mert ez a
gyerek egy olyan utat jár be az előadás során, mely által igazi
jellemfejlődésen megy keresztül. Egy igazi rosszcsont, aki úgy érzi, hogy az
egész világ összeesküdött ellene és senki sem ismeri el és érti meg. Egy nap
úgy dönt, iskola helyett egy poros padláson bújik el. Az ottléte duzzogásnak
indul, de végül önfeledt játékká alakul át, ami során rájön, hogy mik az igazi
értékek a világban és hogy ő ugyanolyan fontos a szülei számára, mint a
kistestvére.
Igazából ezt a belső utat tartom a legfontosabbnak az előadásban, amit a padláson talált tárgyakkal való játék közben jár be. Valóságos fantáziavilágot teremt maga köré és önfeledt játékba kezd a keze ügyébe akadó tárgyakkal.
Igazából ezt a belső utat tartom a legfontosabbnak az előadásban, amit a padláson talált tárgyakkal való játék közben jár be. Valóságos fantáziavilágot teremt maga köré és önfeledt játékba kezd a keze ügyébe akadó tárgyakkal.
Mennyire meghatározó a tárgyakkal történő játék?
Műfajilag ez
mindenképp tárgyanimációvá válik, mégis nagyon érdekes, mert színészileg is
jelen vagyok és a főszereplő maga egy báb, aki az én lelkivilágomnak a
kivetülése. A mese főhőse egy kislány, akinek van egy babája (jelen esetben egy
bábja). Azokat a dolgokat, amelyeket ez a gyerek nem mer kimondani, a babájával
„mondatja ki”. Minden gyereknek van egy játéka, mackója, bábja, ami megteszi
mindazt, amit ő maga nem mer, vagy nem szabad neki. Sőt, megkockáztatom, hogy a
felnőttek is emlékeznek még olyan gyerekkori játékra, ami hasonló erővel
rendelkezett az ő életükben.
Ez a kislány babája
segítségével az előadás során mindig valamilyen hőssé válik, mert azt szeretné
elérni, hogy a szülei büszkék legyenek rá, elfogadják olyannak, amilyen, hiszen
vágyik a szeretetükre.
Milyen a báb?
Tulajdonképpen egy
próbabábbal, egy kis plüssjátékkal kezdtünk el dolgozni. Viszont elképzelésem
szerint a végleges egy bunraku típusú báb lesz, mely amúgy a főhős babája, de a
történeteket a báb és a padláson található tárgyak játsszák el. Kihívás számomra, hogy az előadásban
színészként, bábosként, rendezőként, díszlettervezőként, dramaturgként is
megnyilvánulok – tehát nagyon komplex feladat és rengeteget tanulok belőle. Ugyanakkor
Hanyecz D. Róbert kollégám, - a darab másik szereplőjeként - az alkotói
folyamatban nagy segítség számomra.
Michael Ende története adta az előadás ötletét vagy a
téged foglalkoztató problémakör útján találtál rá a történetre?
Néhány éve olvastam
a mesét és akkor fogalmazódott meg bennem, hogy szükség volna ilyen típusú
előadásra, mert a mai világban már nehezebben fogja meg a bábszínház a
gyerekeket, hisz rengeteg behatás éri őket a média, az internet által. Viszont
a gyerekek fantáziája végtelen és önálló, bármikor kapható játékra - erre
szeretném felhívni a figyelmet.
Gyermeklélektanilag
az Ende által írt mese nagyon pontos, mégis, azáltal, hogy a saját “számízére”
formáltam, teljesen máshová helyeződik a hangsúly. Mindenképp azt mondanám,
hogy Világgá mentem - Ende nyomán.
Milyen korosztályt szólítasz meg a darabbal?
Mivel elég komplex
a szöveg, ezért főleg kisiskolásoknak ajánlom, de a színpadi adaptáció által
beépített játékok miatt azt gondolom, a nagyobb ovisok számára is szerethető
lesz az előadás. Mindazonáltal, akár az 5-8 osztályos gyerekek és a szülők is
találhatnak benne élvezetet. Összességében tehát az egész családnak ajánlom.
2015. november 16., hétfő
Báboda, vol. 2
November 14-én volt a Báboda/bábtanoda újabb
epizódja. Ezen a szombaton ismét rövid elméleti áttekintéssel kezdtünk: Robitól
minden fontosabb mozzanatot megtudtunk a vásári bábjáték európai történetéről, külön
kitérve a magyar nyelvterületekre. A nap
fő témája tehát a kesztyűsbáb volt.
Ennek felvezetéseként Kócos és Robi bemutatták
a kézjáték fontosságát – paraván mögött és asztalon is, minekutána gyakorlatban
is kipróbáltuk az elmondottakat. Hogyan imitáljuk a járást, hogyan irányítjuk a
tekintetet, alapvetően hogyan használjuk a kezünket – mindezt először már
meglévő bábokkal, majd kicsi polisztirén golyófejeket megszemélyesítve
szituációs játék formájában.
Eközben – és a bábkészítés rész előtt más,
egyéb izgalmas dolgokat is tartogattak nekünk Kócosék. A fizikai bemelegítést
koncentrációs, koordinációs- és testtudat fejlesztő, valamint státuszjátékok
követték. Érdekes volt elmélyülni önmagunkban, átadni a vezetést a
kollégánknak, engedni, hogy eggyé váljunk az energiákkal és saját intuíciónkat
követve kapcsolódjunk egymáshoz. Ezeknek
a tapasztalatoknak igazán hasznos csapatépítő jellege is van egyébként.
Így
játszani is sokkal könnyebb.
És ez
fontos ahhoz, hogy egyáltalán viszonyulni tudjunk magához a bábhoz is. Hogy a
báb akár puszta jelenlétével képes legyen azt az érzést, azt az energiát
közvetíteni a néző felé, amit mi, a mozgatók ruházunk rá. Amint megszületik
bennünk egy érzés, az rögtön kivetül a figurára is. Különös, de tényleg
észlelhető egyből.
A második alkalmat is a közös műhely, vagyis a
bábkészítés koronázta meg. A napi menü kesztyűsbáb volt. Polisztirén
labdácskákat kasíroztunk fejekké és bár a ruhák kiszabására már nem maradt
időnk, azért így is sokat tanultunk belőle. Főleg, hogy mindig, minden játékra,
helyzetgyakorlatra folyamatosan kaptunk visszacsatolást, hogy épp az adott
gyakorlat miért szükséges, mit segít és főleg, hogy a pedagógusok hogyan tudják
felhasználni a gyerekekkel való foglalkozásuk során.
Tényleg fontos ezt
kiemelni, mert így válik átláthatóvá, hogy milyen komplex tudáscsomag is a
bábozás.
Nagyszerű látni, hogy jókedv és kíváncsiság
övezi a Bábodát. Jó kis csapat ”kezdődünk” lenni így, együtt.
Van itt még néhány kép azért:
2015. november 9., hétfő
Báboda, vol. 1
November 7-én, szombaton debütált a Báboda*. Ez
az első alkalom reggel 10 órától délután 6-ig jól kitalált és felépített
alapozó-nap volt Oláh Anikó (a továbbiakban Kócos) és Hanyecz D. Róbert (a
továbbiakban Robi) irányításával.
A délelőttöt lightos, 60 percbe sűrített
színház- és bábtörténeti alapozással kezdtük, melyet Robi mutatott be vetített
kép-szöveg segítségével (persze minden bekezdésről napokat, heteket, hónapokat
lehetne beszélni külön-külön, de a legfontosabb dolgok az elkövetkezőkben úgyis
lesznek még bővítve). Aztán megnéztünk pár tradicionális és kortárs
bábelőadás-részletet, perspektívákat tágítandó. Az elméleti rész után a minket
körülvevő bábokat vettük kéz- és szemügyre; a szellem aktivizálása után pedig – Kócos ajánlatára
– a fizikumunkat is a tettek mezejére léptettük. Magyarul ez annyit tesz:
bemelegítés, rövidebb tornagyakorlatok. Az agyi és testi aktivitás ötvözésére
pedig csapatösszerázó és koncentrációs játékokat játszottunk. Na, ez volt az a
pont, amikor a társaság kezdett kiengedni a még-újak-vagyunk-egymásnak-és-nem-ismerjük-egymást
hangulatból.
A nap során kialakult egy folyamatos szakmai beszélgetés a bábszínházról - mint összművészetre való nevelés, illetve a mese és báb hatásáról a gyermek személyiségfejlődésére. Felmerült az is, hogyan alkalmazható a bábszínház, mikor 1. a pedagógus és a gyermek is a néző szerepetét tölti be; 2. a pedagógus bábozik és a gyermek a néző; 3. a gyermek bábozik és a bábot is maga készíti.
A nap során kialakult egy folyamatos szakmai beszélgetés a bábszínházról - mint összművészetre való nevelés, illetve a mese és báb hatásáról a gyermek személyiségfejlődésére. Felmerült az is, hogyan alkalmazható a bábszínház, mikor 1. a pedagógus és a gyermek is a néző szerepetét tölti be; 2. a pedagógus bábozik és a gyermek a néző; 3. a gyermek bábozik és a bábot is maga készíti.
A képzés következő, aktív etapja teljesen kihozta az
emberekből a gyermeket: agyagból gyúrt figuratív vagy nonfiguratív bábocskákkal
paraván mögé vonulva szórakoztattuk kisközönségünket. És hát volt ott mindenféle
bolondság, ami elsőre eszünkbe jutott. Miután ebben kiszórakoztuk magunkat,
megbeszéltük, hogy mindezt hogyan alkalmazhatjuk a mindennapokban vagy a pedagógus munkája során. Ezt követően Kócos egy nagy asztal köré terelt minket, rajta mindenféle izgi
ujjasbáb-készítéshez való dologgal. Polisztirén, tű, cérna, ragasztó, színes
fonál, szemgolyó, papír, filctoll, glitter, flitter, stb.
A fotókon láthatjátok, milyen jófej
fickók, mackók, lények, leányok készültek! (Fotógalériáért katt ide.) Azt hiszem, mindenki nevében mondhatom: –
merthogy mondtátok is – tök jól éreztük magunkat és tényleg hasznosnak bizonyul
ez a képzés.
Köszönjük Kócos és Robi, hamarosan újra
találkozunk!
*A
Szigligeti Tanoda új modulja, melynek célja: olyan bábjátékos ismereteket
nyújtani óvodai és kisiskolai pedagógusok számára, amelyek jól alkalmazhatóak a
báb és bábjátékkal történő oktatás-nevelés- fejlesztés területén.
Feliratkozás:
Bejegyzések
(
Atom
)